Нобеловата награда за физика отиде при наблюдателите на гравитационните вълни

Нобеловата награда за физика отиде при наблюдателите на гравитационните вълни.
Нобеловата награда за физика отиде при наблюдателите на гравитационните вълни. / БГНЕС

Трима учени са носителите на тазгодишната Нобелова награда за физика. Отличието е разделено на две между Райнер Вайс от една страна и Кип Торне и Бари Бариш от друга за приноса им към работата на Лазерно-интерферометричната обсерватория за гравитационни вълни (LIGO) и наблюдението на гравитационните вълни.

На 14 септември 2015 г. за първи път се наблюдават гравитационни вълни. Тези вълни, предсказани за първи път от Алберт Айнщайн преди едно столетие, идват от сблъсъка между две черни дупки.

Въпреки че сигналът е изключително слаб при пристигането си до Земята, той е обещание за революция в астрофизиката. Гравитационните вълни са изцяло нов начин за наблюдение на едни от най-бурните събития във Вселената и пореден тест за границите на човешкото познание.

Лазерно-интерферометричната обсерватория за гравитационни вълни, известна с английското си съкращение LIGO, е съвместен проект на над хиляда учени от над 20 държави, които наблюдават проявленията на тези вълни.

Райнер Вайс е един от тримата носители на Нобеловата награда за физика тази година. / БГНЕС

„Пионерите Райнер Вайс и Кип Торн, заедно с Бари Бариш – ученият и лидер, който завърши проекта (LIGO), гарантираха, че четирите десетилетия на усилия най-накрая доведоха до наблюдаването на гравитационните вълни“, се казва в съобщението на Кралската шведска академия на науките.

[b]Какво обаче са гравитационните вълни? [/b]

Гравитационните вълни се движат със скоростта на светлината, изпълвайки Вселената, също както за първи път Айнщайн ги описва в своята Обща теория на относителността. Те винаги се образуват при ускорението на маса, също като статичното въртене на състезателка по кънки на лед или когато две черни дупки се въртят една около друга. Айнщайн вярва, че ще е възможно един ден те да бъдат измерени.

За да постигне своето наблюдение LIGO използва два гигантски лазерни интерферометъра – в американските градове Ливингстън и Ханфорд, за да се измери промяна, хиляди пъти по-малка от ядро на атом, докато гравитационните вълни преминават покрай Земята.

Гравитационната вълна първо се удря в интерферометъра в Ливингстън и след това в този в Ханфорд – разстояние от над 3000 км, което тя изминава за 7 милисекунди. Двата сигнала в двата града са почти идентични и отговарят на очаквания сигнал от гравитационна вълна. Използвайки получените сигнали, учените могат да установят зона в небето над Южното полукълбо, откъдето са дошли вълните.

Кип Торн (на снимката) и Бари Бариш съвместно получават половината от отличието. / БГНЕС

Досега са използвани всякакви видове електромагнитна радиация и частици като космически лъчи или неутрони, за да се изследва Вселената. Въпреки това гравитационните вълни са директно доказателство за смущения в самото време-пространство. Това е нещо напълно ново и различно, откриващо необятни възможности за проучвания.

Нобеловата седмица започна вчера с обявяването на наградата в областта на физиологията и медицината, която също отиде при трима учени за откриването на молекулярен механизъм, който контролира циркадния ритъм.

В сряда ще бъде връчена наградата за химия.

Тази година носителите на отличието в категорията за литература пък ще бъдат обявени в четвъртък, нарушавайки традицията те да бъдат съобщени последни. В петък в Осло ще бъде посочен носителят на наградата за мир.

Новият притежател на наградата в памет на Алфред Нобел за икономика ще бъде обявен на 9 октомври в Стокхолм. Отличието е учредено от централната банка на Швеция.

През тази година беше увеличено паричното възнаграждение на Нобеловата награда до 9 милиона шведски крони или над 1,1 милиона долара. През 2011 година тя бе съкратена от 20 до 8 милиона заради неблагоприятната икономическа обстановка. /БГНЕС